Práškové lakování jeho nesporné výhody při povrchové úpravě kovů

Práškové lakování je moderní technologie povrchové úpravy kovů. Splňuje přísná kritéria pro ochranu životního prostřední. Práškové lakování je ekologické, ekonomické a výsledky jsou velmi kvalitní.  Tato metoda je bezpečná vůči lidskému zdraví. Historie práškového lakování sahá až do poloviny minulého století. Používat se začalo v USA.

Principem práškového lakování je nanesení prášku na povrch dílce a následné vytvrzení v peci. Prášek obsahuje pryskyřice, pigment, případně tvrdidla, aditiva a vytváří tak suchou práškovou konzistenci. Hlavní výhody práškového lakování jsou dobrá odolnost proti poškrábání, vynikající vnější trvanlivost, vysoká chemická odolnost a již zmíněná šetrnost k životnímu prostředí.

K přilnutí práškové barvy k povrchu lakovaného předmětu jsou využívány dva základní způsoby:

Elektrostatické nabíjení, tzv. STATIKA
Práškové částice jsou „nabity“ pomocí elektrody vysokého napětí, umístěné v ústí aplikační pistole, záporným nábojem. Lakování tímto způsobem je velmi rychlé a účinné.

Elektrostatické nabíjení, tzv. TRIBO
Práškové částice jsou „nabity“ třením v aplikační pistoli a hadicích, vyrobených např. z teflonu, kladným nábojem. Tato technologie je vhodná pro dílce s velmi členitým povrchem.

Moderní lakovací linka

Komplexní řešení problematiky povrchové úpravy práškovým lakováním spočívá v systémovém řešení lakovací linky. Na jeho návrhu se podílel tým odborníků nejen z oblasti povrchových úprav, ale i z oblasti vzduchotechniky, přípravy demineralizované vody, tlakového vzduchu a likvidace odpadních vod. Celá linka pro chemickou předúpravu a práškové lakování je ovládána moderním systémem řízení. Úzce jsme spolupracovali i s budoucími zákazníky, zejména v oblasti automobilového průmyslu. Linka se opírá o špičkovou technologii práškového lakování s využitím principů elektrostatického nanášení práškového plastu (polyester, akryl, epoxypolyester, epoxid).

Práškové lakování je vhodná antikorozní ochrana a pohledová úprava zejména pro hliníkové a ocelové díly. Máme také zkušenost s lakováním dílů z plastového kompozitního materiálu NORYL. Nejvyšší produktivity je dosahováno u velkosériové a hromadné výroby s vysokými nároky na povrchovou ochranu.

Povrchová předúprava

Celý proces je zabezpečován postřikovou technologií. Probíhá postupně v tunelu s deseti vanami pro chemii a oplachy. Možnost rozdílné předúpravy oceli a hliníku umožňuje systém přepouštěcích lázní. Na ocelové dílce je používána předúprava Zn fosfátem a na hliníkové dílce předúprava Cr-free konverzí. Pro zajištění absolutní kvality a ekonomičnosti provozu úzce spolupracujeme s experty firmy Henkel Surface Technologies.

Dopravník

Pohyb jednotlivými zařízeními linky umožňuje podvěsný řetězový dopravník s profilem C otevřeným nahoru pro minimální spad nečistot. Lakované díly jsou upínány do elektricky vodivých závěsů umožňujících elektrostatické nanášení prášků. Ve spolupráci s Vámi navrhneme optimální přípravky pro zavěšení dílů.

Stříkání a vytvrzování

Srdce systému tvoří dvě stříkací kabiny švýcarské firmy GEMA. Nanášení polyesterového práškového plastu se provádí v plastové cyklónové stříkací kabině. Její součástí je i práškové centrum pro rychlou a bezpečnou výměnu různých barevných odstínů. Ve druhé stříkací kabině lze aplikovat akrylový prášek. Veškeré zařízení je umístěno v čistých prostorách s klimatizací a filtrací vzduchu, zajišťujících bezprašný provoz. Vytvrzení probíhá v pecích konstrukčního typu A s nepřímým tepelným ohřevem a filtrací cirkulačního vzduchu s teplotou do 230 °C.

Výstupní kontrola

Realizována dle konkrétních požadavků zákazníků. U pohledových dílů provádíme 100 % vizuální výstupní kontrolu a v případě zájmu měření odstínu a stupně lesku. U každé výrobní dávky dále provádíme měření tloušťky vrstvy laku a jeho přilnavost.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *